Vinkit budjetointiprosessiin osa 1/2:

Vinkit budjetointiprosessiin osa 1/2:
18.1.2019 Atao

Budjetointiprosessi ja liiketoiminnan huolellinen suunnittelu mahdollistavat onnistuessaan kannattavan liiketoiminnan. Yrityksen elinkaaren eri vaiheissa näitä prosesseja suunnitellaan monin eri tavoin. Tässä blogipostauksessa 10 vuotta ohjelmisto- ja asiantuntijayrityksen yrittäjänä toiminut Ville Mäki antaa vinkkejä yrityksen suunnitteluprosesseihin sen elinkaaren eri vaiheissa.

Ohjelmisto- ja asiantuntijayritys, jossa toimin yrittäjänä, toteuttaa kehityshankkeita eri toimialan yrityksille. Näissä hankkeissa olen saanut arvioida suuren määrän erilaisia suunnitelmia, joita laaditaan seuraavalle jaksolle eli yleensä tilikaudelle. Budjetointiprosessit tai laajemmat liiketoimintasuunnitelmat ovat yrityksissä kovin eritasoisia. Kokemuksesta uskallan sanoa, etteivät ne tasosta riippumatta korreloi suoraan liiketoiminnan kannattavuuteen, vaikka parhaimmillaan ne saattavat sen mahdollistaa. Suunnitelmien laajuus ja vaikutus yrityksen tavoitteiden saavuttamiseen riippuu usein yrityksen iästä eli kuinka vakiintunut liiketoiminnan toimintaympäristö sillä on.
Yrityksemme täyttää kymmenen vuotta tänä vuonna. Onkin aiheellista miettiä, onko kotipesä kunnossa, kun arvioidaan toiminnan suunnittelua. Tätä arvioitaessa on hyvä muistaa lähtötilanne. Olen jokaisena toimintavuonna tehnyt suunnitelman seuraavalle jaksolle. Blogipostauksen ensimmäinen osa käsittelee yrityksen alkutaipaletta. Miten yhtiömuodosta toiseen muuttaminen vaikuttaa liiketoiminnan suunnitelmallisuuteen?

Starttirahaa hakemassa

Ensimmäinen liiketoimintasuunnitelma tehtiin yhdessä uusyrityskeskuksen kanssa, kun hain starttirahaa yrittäjyyden mahdollistamiseksi. Nöyrä tavoite oli löytää keinot siihen, miten toimia elinkeinoharjoittajana tavalla, joka turvaa toimeentulon. Kirjaamattomana ajatuksena oli myös kysymys, miten kasvattaa liiketoimintaa kannattavasti?

Starttivaiheen tärkein oppi:
Älä yritä oppia itse kaikkea, hyödynnä oman asiansa osaavia toimijoita ja verkostoidu.

Yritysmuoto muuttuu

Toimin vajaan vuoden elinkeinoharjoittajana tuottaen asiantuntijapalveluita kapealla sektorilla. Kymmenen kuukauden jälkeen marraskuussa 2009 yrityksen nimi sai perään Oy-liitteen. Toimialaksi valikoitui liikkeenjohdon konsultointi. Liiketoimintaa laajentamaan tuli kolme omalla y-tunnuksella toimivaa asiantuntijaa, joiden palveluista yhtiö laskutti kasvavaa asiakaskuntaansa. Aloitimme myymään eri toimialaosaamista omaavien asiantuntijoiden palveluita.

Alun kasvuvaiheen tärkein oppi:
Älä unohda liiketoiminnan fokusta, jos sellainen ylipäätään on. Laadi strategia ja tarvittavat toimenpiteet.

Uusia osakkaita sekä ulkopuolinen henkilö hallitustyöhön

Asiantuntijatyö yrityksessämme on usein projektiluonteista ja projektien kestot tyypillisesti muutamia kuukausia. Projektimyynnissä tarvittiin jatkuvia onnistumisia. Liikevaihdon kasvulukemat olivat meidän tapauksessamme alun kasvuvaiheessa kaksinumeroisia. Myin yhtiöstä kumppaneinani toimineille henkilöille osuudet yrityksestämme marraskuussa 2011. Ostimme osakkaiden yhteisellä panostuksella pahasti velkaantuneen ohjelmistoyrityksen, jonka ohjelmistotuote voitiin sisällyttää asiantuntijapalveluiden dokumentointiin, ja ohjelmisto jäi asiakkaille kehityshankkeen jälkeen työkaluksi ylläpitomaksua vastaan.

Yhtiön operatiiviseen toimintaan osallistui neljä osakasta. Mutta mistä syntyy liiketoiminnan kannattavuus, kun palveluita tuottavat asiantuntijaosakkaat onnistuivat eritasoisesti ja nostivat merkittävän osan laskutuksesta palkkoina ja ohjelmistotuotteen ylläpito- ja toimitusvastuut olivat tuottoja suuremmat? Osakeyhtiö muistutti toiminnaltaan enemmän osuuskuntaa kuin tulostavoitteisesti johdettua osakeyhtiötä. Asiaa ratkomaan palkattiin hallitustyöhön ulkopuolinen henkilö.

Kasvukipuvaiheen tärkein oppi:
Kollektiivista vastuuta ei ole olemassa. Osakassopimuksen roolia ei voi liialti korostaa. Määritä visio ja päivitä strategisia toimenpiteitä sen saavuttamiseksi.

Seuraavassa blogipostauksessa julkaistaan yrityksen 10 vuotisen taipaleen jälkimmäisen osan vinkit suunnitteluprosesseihin. Siirry blogin toiseen osaan tästä

Ville Mäki, toimitusjohtaja